Elearning dla dorosłych

E-learning dla dorosłych

Czy jest różnica w podejściu do kształcenia zdalnego w przypadku młodzieży i dzieci a osób “dorosłych”? Okazuje się, że tak i to dość spora.

Młode osoby nie boją się porażek i niepowodzeń. Są bardziej otwarte na ryzyko i wyzwania. Nawet, jeżeli niebardzo wiedzą co robią nie boją się podjąć rękawicy. Nie boją się skoczyć odważnie na głęboką wodę i jeszcze przy tym doskonale się bawią. Dorośli już nie są tacy skłonni do “zabawy”. W większości przypadków mając już swoje doświadczenia po prostu boją się porażki. Życie nauczyło ich być ostrożnym.

Szykując e-szkolenia dla osób dorosłych musimy przemyśleć kilka zagadnień tak, aby w trakcie szkolenia nie utracić ich motywacji i zaangażowania.

  • Po pierwsze nie traćmy czasu. Dorośli uczestnicy szkolenia wiedzą czego chcą i nie lubią marnować czasu. E-szkolenie powinno być wyraźnie dostosowane do ich potrzeb i oczekiwań. Powinni widzieć wymierne korzyści jakie przyniesie im ukończenie naszego kursu.  Pokażmy do czego zdobyta w e-szkoleniu wiedza może być przydatna a zdobędziemy zaangażowanie uczestników.

  • Uwzględnijmy doświadczenie słuchaczy. Nasi studenci mają własne doświadczenia zarówno zawodowe jak i życiowe. Może się okazać, że niektóre treści są im znane, wykorzystajmy ten fakt, niech posiadają możliwość pochwalenia się swoją wiedzą na forum ogólnym. Niech czują się docenieni a nie znudzeni. Uwzględniając powyższe fakty nie musimy prowadzić wszystkich uczestników kursu przez wszystkie materiały “trzymając ich za rękę” . Zamiast tego opracujmy kurs w którym w elastyczny sposób uczestnicy będą mogli wybrać to czego potrzebują. Niech kursanci mają możliwość ocenić swoją wiedzę i wybrać właściwą ścieżkę rozwoju. Jeżeli jednak ktoś będzie potrzebować pomocy - powinniśmy bezwzględnie mu ją zapewnić.  

Czy warto bazować na ciągłym śledzeniu i monitorowaniu dorosłych uczestników oraz zmuszaniu ich do określonych czynności w ramach kursu? Samo monitorowanie np. za pomocą narzędzi platformy Moodle nie rozwiąże ani problemu motywacji, ani zaangażowania ani też nie wpłynie na lepsze przyswajanie wiedzy przez uczestników szkolenia. Niezbędna jest nasza pomoc. Czy nie można więc wyłączyć wszystkich narzędzi śledzących użytkownika? Cóż nie jest to najlepsze wyjście, ponieważ rozwiązania techniczne mogą zapewnić nam wiedzę czego potrzebuje student, z jakiego typu materiałami lub zadaniami ma problem. Zachowajmy więc zdrowy rozsądek a wszystko zadziała dobrze.

  • Urozmaićmy nasze szkolenia o zadania praktyczne. Pokażmy słuchaczom jak można praktycznie zastosować ich wiedzę. Nie starajmy się być kolejną Wikipedią. Przygotujmy zadanie i ćwiczenia odwołujące się do życia codziennego i realnych problemów jednocześnie nie zapominając o konieczności zapewnienia dostępu do informacji koniecznych do wzorcowego rozwiązania zadania.

  • Pamiętajmy o kompletnych informacjach zwrotnych. Rozwiązanie zadania nie zawsze musi być jednoznaczne. Czasami zadanie może mieć kilka równie dobrych rozwiązań. W informacji zwrotnej wyjaśnijmy jakie są różnice pomiędzy nimi. Wskażmy rozwiązanie najlepsze, dokładnie je uzasadniając. Zdecydowanie nie jest dobrym rozwiązaniem ograniczanie się do suchej informacji procentowej i komentarza w formie zdał / nie zdał.

  • Nie ograniczajmy słuchaczy wymuszając określoną nawigację w ramach szkolenia. Pozwólmy, w końcu osobie dorosłej na samodzielny wybór treści. Zamiast blokować szkolenie na poziomie pojedynczych slajdów opracujmy problemy decyzyjne, w których osoby dorosłe będą mogły udowodnić swoją wiedzę i przejść do oczekiwanych treści.

Przedstawiono tylko kilka podstawowych uwag dotyczących kształcenia osób dorosłych. Czy są jeszcze inne ważne zagadnienia - oczywiście że tak, ale od czegoś musimy zawsze rozpocząć naszą pracę w roli e-tutorów osób dorosłych. Na zakończenie pamiętajmy jeszcze o jednym - od tej grupy osób sami możemy dużo się nauczyć.

 

Last modified: Wednesday, 25 September 2013, 7:03 PM